Gazdaság és költségvetés
A gazdaság nagyon fontos Cironia életében, erre mindenkinek oda kell figyelnie. A gazdasági folyamatokat befolyásolja a világgazdaság illetve a kormányzat döntései, ezt a törvények és a költségvetési törvény kapcsán lehet leginkább megtenni. Ha jó lépéseket tesz a kormány, akkor fejlődik az ország, ha nem, akkor visszaesik a gazdaság. Ezt befolyásolja még az ország stabilitása, az elnöki többség a törvényhozásban. A világgazdaság adatait az Egyesült Államok akkori évbeli eredményéből számoljuk.
Költségvetés
A költségvetés tételekből áll, amelyet minden évben törvény formájában kell benyújtani a Képviselőháznak, a pénzügyminiszter az elnökkel együtt állítja össze, majd az elnök nyújtja be. A számításnál azt kell figyelembe venni, hogy minden befektetett összeg kétszeresébe kerül az előirányzottnak. Például, ha az egyik kormány 100 új középiskolát kíván létrehozni, és egy iskola ára 100 dollárba kerül, akkor ez egy év múlva évente 200 dollárba fog kerülni, hiszen annak vannak fenntartási költségei, a tanárok és a kiszolgáló személyzet fizetését is meg kell termelni, illetve az építésen is munkások dolgoznak. Katonai kiadásoknál a szorzók nem kétszeres, hanem háromszoros értéket mutatnak. A költségvetési tételeket a mindenkori adminisztrátor kategorizálja, és számolja ki, mennyibe kerül az, illetve mennyi bevételt hoznak a kormány tervezett bevételei.
A bevételek esetében egy átlagos esetben az összeg 95 és 99 százalék között folyik be (ebben véletlenszám-generátor lesz a segítségünkre), ha törvényileg szigorítanak a jogszabályokon, akkor ez 96 és 100 között folyik be. További növekedést csak öt százalék vagy afeletti adócsökkentéssel lehet elérni: minden öt százalékpontos adócsökkentés után egy százalékponttal nő az alsó határ.
Ha a költségvetésben több a bevétel, mint a kiadás, szufficit van, és ez a pluszbevétel tartalékká válik. Ha a kiadás a nagyobb, akkor deficit van, és a hiány pótlására hitelt kell felvenni külföldi bankoktól, akik különböző megfontolásból különböző hiteleket fognak biztosítani. A bankokat a külpolitikáért felelős játékos fogja megtestesíteni. Ha azonban egyre nagyobb a hitel, egyre nagyobbá válik a hitelek kamata (amelyet külföldi devizában lehet felvenni), és előbb-utóbb válság elé néz az ország, ami csődhöz vezethet. A költségvetési tételek évente tetszőleges mértékben lehet emelni vagy csökkenteni.
Állami tulajdon
Cironiában nincsenek nagy összefüggő, állami tulajdonok, éppen ezért mezőgazdasági vagy ipari termelésbe nem szólhat bele, viszont cégeket, állami többségű cégeket alapíthat. Ezek lehetnek egészségbiztosítással és nyugdíjjárulékokkal foglalkozó profitorientált cégek, amelyek szemben állnak a magánbiztosítókkal. Hasonlóan születhetnek takarékpénztárak is, de bank nem, abból egy állami van csak. a jegybank. Az állami vállalatok profitja a termelékenység és a GDP összege átlagának a felével növekszik vagy csökken. Természetesen van lehetőség állami projektek megrendelésére, ilyen a vasútfejlesztés és –bővítés, útépítés, stb. Ilyenkor a megyei és/vagy a központi költségvetésbe bevételként folyik be az a pénz, amennyiért az adott vállalat elnyerte a projektet.
Beruházást hirdethet a kormányzat vagy egy megye, vagy együtt a kettő. Ilyenkor pályázatot írnak ki, amelyre különböző cégek, különböző ajánlatokkal jelentkezhetnek, a sikerük érdekében lobbizhatnak is a politikusoknál, de akár korrumpálhatnak is, amelynek a megtörténte esetén 33% az esélye, hogy kiderül. Korrumpálás idején a politikusok előnyt szereznek a következő választási kampányban.
A beruházás két módon történhet meg: a beruházó adja a munkásokat is, ilyenkor a befizetett összegből le kell vonni a bérköltségeket. Ha az állam vagy a megye adja a munkásokat.
Magáncégek, bankok
Cironiában a legnagyobb munkát a magánosok adják, legyenek azok cégek, farmerek, külföldiek vagy éppen bankok. Ezeket a vállalatokat lehet különféle adókkal sújtani vagy éppen kedvezményekkel ösztönözni, hogy minél több befektetést hozzon az országban, és minél több munkahelyet teremtsen. A külföldi befektetőbb több munkahelyet tudnak teremteni, de válságos helyzetben több munkahelyet is szerveznek ki az országból. Ha túlságosan nagy szerepük lesz tehát a külföldi cégeknek, az több bevételt hozhat, de komoly nehézséget okozhat az országnak is.
Éves jelentés
Minden évben az adminisztrátor a kormány oldalán közleményben teszi közzé, hogy miként alakultak a társadalmi-gazdasági folyamatok. Így például, miután elfogadta a törvényhozás a költségvetést, 1947 végén teszi közzé, hogy miként alakultak a folyamatok. A kormánypárt pontokat kap az alapján, hogy alakultak a gazdasági mutatók. Ha ez negatív, azt pozitív előjellel a kapja meg az ellenzéki párt.
Megyei költségek
A megyék az államtól pénzügyi ellátmányt kapnak, amelyet minden évben újratárgyalnak, így a kormányzóknak lobbizniuk kell a pénzükért. Ezeknek egy részét az állami intézmények fenntartására kell költeni, ennek összegét a költségvetésnek és a kormánynak világosan ki kell kötnie, de a többi szabad felhasználású, helyben a megye pedig bevezethet új adókat, ez viszont kikezdheti a kormányzó népszerűségét. Ezekből a bevételekből a megye befektethet illetve fejlesztéseket hajthat végre, amelyhez szükség esetén hitelt vehet fel. Ezzel egy-egy megye jobban fejlődhet, mint a társai. Ugyanakkor, ha a megye túlköltekezik, és csőd következik be, az komolyan gyengíti a kormányzók támogatottságát.
A kormányzóknak minden évben legalább egy közleményben kell megfogalmazniuk, hogy mire költik a felhasználandó pénzt, esetleg tartalékká változtatják, ha nem tesznek közzé semmit, a pénz elveszik. A számításokban mindig segít, így keressétek bizalommal az adminisztrátort!
Az első országos jelentést a kormány közleményei között találjátok.
Utolsó módosítás: 2016.09.02. 21:35