(1) Cironia közoktatási intézményei, valamint kollégiumainak tanulói a nevelés-oktatással összefüggő közös tevékenységük megszervezésére, a demokráciára, közéleti felelősségre nevelés érdekében – az iskolai házirendben meghatározottak szerint - diákköröket hozhatnak létre, amelyek létrejöttét és működését a nevelőtestület segíti.
(2) A diákkörök döntési jogkört gyakorolnak - a nevelőtestület véleménye meghallgatásával - saját közösségi életük tervezésében, szervezésében, valamint tisztségviselőik megválasztásában, és jogosultak képviseltetni magukat a diákönkormányzatban.
(3) A tanulók, diákkörök a tanulók érdekeinek képviseletére diákönkormányzatot hozhatnak létre. A diákönkormányzat munkáját e feladatra kijelölt, felsőfokú végzettségű és pedagógus szakképzettségű személy segíti, akit a diákönkormányzat javaslatára az intézményvezető bíz meg négyéves időtartamra.
(4) A diákönkormányzat véleményét ki kell kérni:
a) a helyi pedagógiai programok kidolgozása előtt,
b) az iskolai házirend meghatározott rendelkezéseinek elfogadása, illetve módosítása előtt,
b) a tanulói szociális juttatások elosztási elveinek meghatározása előtt,
c) az ifjúságpolitikai célokra biztosított pénzeszközök felhasználásakor,
d) iskolai fegyelmi eljárásokkor,
e) a tanulók közösségét érintő kérdések meghozatalánál,
f) a tanulói pályázatok, versenyek meghirdetéséhez, megszervezéséhez.
(5) A diákönkormányzat véleményét ki lehet kérni:
e) a tanév rendjének elfogadása előtt a tanszünetekre, tanítás nélküli munkanapokra és tanulmányi kirándulásokra vonatkozóan,
f) az intézményi élethez kapcsolódó ünnepek megünneplésének időpontjának meghatározása előtt,
g) az előre tervezhető nevelőtestületi értekezletek, szülői értekezletek, fogadóórák időpontjának meghatározása előtt,
h) az intézmény bemutatkozását szolgáló pedagógiai célú óvodai, iskolai nyílt nap tervezett időpontjának meghatározása előtt,
i) minden egyéb, a nevelőtestület által szükségesnek ítélt kérdésben.
(6) Az intézményi diákönkormányzat megalakulásához és működéséhez az intézmény lehetőségeihez képest köteles biztosítani a szükséges anyagi, helyszíni és tárgyi feltételeket.
(7) Az intézményi diákönkormányzatnak kezdeményezési joga van nevelőtestületi ülést összehívni, bármely általa fontosnak ítélt kérdésben.
(8) Az intézményi diákönkormányzatnak joga van – ha az intézmény vezetője másképp nem rendelkezik – küldöttet delegálni minden nevelőtestületi ülésre, ahol számára felszólalási és a döntésekről véleményezési lehetőséget kell biztosítani.
(9) Az intézményi diákönkormányzatnak joga van javaslattal, panasszal és kérdéssel fordulni a megyei oktatási hivatalhoz, illetve az illetékes minisztériumhoz, amelynek írásban 30 munkanapon belül érdemben reagálnia kell a diákönkormányzat számára.
(10) Ha az intézményben több diákönkormányzat tevékenykedik, az járhat el a nevelési-oktatási intézmény egészét érintő ügyekben, amelyiknek a megválasztásában a legtöbb tanuló vett részt, feltéve, hogy ily módon a tanulók több mint ötven százalékának képviselete biztosított. Ilyen diákönkormányzat hiányában az intézményben működő diákönkormányzatok a nevelési-oktatási intézmény egészét érintő ügyek intézésére közös szervezetet hozhatnak létre, vagy megbízhatják valamelyik diákönkormányzatot.
(11) A diákönkormányzat a nevelőtestület véleményének kikérésével dönt
a) saját működéséről,
b) a diákönkormányzat működéséhez biztosított anyagi eszközök felhasználásáról,
c) hatáskörei gyakorlásáról,
d) egy tanítás nélküli munkanap programjáról,
e) az intézményi diákönkormányzat tájékoztatási rendszerének létrehozásáról és működtetéséről, valamint
f) amennyiben az intézményben működik, a nevelési-oktatási intézményen belül működő tájékoztatási rendszer szerkesztősége tanulói vezetőjének, felelős szerkesztőjének, munkatársainak megbízásáról.
(12) Az oktatásért felelős miniszter háromévenként összehívja a diákkongresszust. A diákkongresszus a diákok közneveléssel kapcsolatos országos tájékoztató fóruma, amely az előterjesztésében áttekinti a tanulói jogok érvényesülését, és ajánlást fogadhat el, amelyben megfogalmazza véleményét, javaslatát.
(13) Az iskolában a nevelő és oktató munka segítése, a nevelőtestület, a szülők és a tanulók, az intézményfenntartók, továbbá az intézmény működésében érdekelt más szervezetek együttműködésének előmozdítására a szülők, a nevelőtestület, az iskolai diákönkormányzat azonos számú képviselőjéből álló iskolaszék alakulhat.
(14) Jelen rendelet hatálya minden Cironiában működő közoktatási intézményre, kollégiumra, művészeti iskolára kiterjed, az 1956-57-es tanévtől kezdődően.