A Nathen Bartek képviselő által készített törvény lett Andrew Trump hivatalos oktatási programja.
Általános köznevelési és közoktatási törvényjavaslat
I. CIKKELY: A törvény céljai és alapelvei
A) Olyan oktatási rendszer megalkotása, amely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését, készségeik, képességeik, ismereteik, jártasságaik, érzelmi és akarati tulajdonságaik, műveltségük életkori sajátosságaiknak megfelelő, tudatos fejlesztése révén, és ezáltal erkölcsös, önálló életvitelre és céljaik elérésére, a magánérdeket a köz érdekeivel összeegyeztetni képes embereket, felelős állampolgárokat nevel.
B) Kiemelt célja a nevelés-oktatás eszközeivel a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás.
C) A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. A köznevelés egyetemlegesen szolgálja a közjót és a mások jogait tiszteletben tartó egyéni célokat.
D) Az állam általános műveltségi színvonalának elérése nemcsak jog, hanem állampolgári kötelezettség is. Az ép és egészséges polgárnak művelt polgárnak is kell lennie.
II. CIKKELY: Általános fogalmak
Köznevelés: A köznevelés gyűjtőfogalom, amely magába foglalja az óvoda, az iskolai és kollégiumi nevelést, oktatást.
Közoktatás: A közoktatás a köz javát szolgálja, közfeladatot lát el, közpénzen valósul meg és közmegegyezés (törvény) szabályozza, minden állampolgár igénybe veheti.
Intézményes oktatás: Minden olyan közoktatási feladat, amely valamely oktatási intézményben (általános iskola, gimnázium, szakközépiskola) zajlik.
Iskolarendszer: Az oktatási intézmények hálózatának és az oktatás irányításának egybeszerveződése. Alapvető elvárások a modern iskolarendszerrel, hogy legyen rugalmas, alkalmazkodjon a változó társadalom és gazdaság igényeihez, az iskolafokok szervesen épüljenek egymásra.
Alapfokú oktatás: Az alapfokú oktatás jellemző céljai az alapvető műveltség és a matematikai szemlélet kialakítása a gyermekekben, emellett a természettudományok, a társadalomtudományok és a művészetek alapjainak megismertetése. Az általános iskolai oktatás nyolc osztályával feleltethető meg.
Középfokú oktatás: gimnáziumi, szakiskolai vagy szakközépiskolai képzés, négyéves intervallumban.
Felsőfokú oktatás: Olyan képzési forma, amely az érettségire épül és célja a felsőfokú szakképzettség megszerzése. Az ilyen típusú szakképzések felsőfokú intézményekben zajlanak.
Tankötelezettség: A gyermek szüleinek alkotmányos kötelezettsége arra vonatkozóan, hogy kiskorú gyermekük taníttatásáról gondoskodjanak. Az állam minden állampolgára számár
III. CIKKELY: A ciron köznevelési és közoktatási rendszer általános felépítése:
Nevelő intézmény/Óvoda: A gyermekek iskolai nevelésre-oktatásra felkészítését, előkészítését az óvoda végzi. Az óvoda hároméves kortól legfeljebb hét éves korig nyújt segítséget. Az óvodai nevelésben való részvétel nem kötelező, de ha a gyermek betöltötte ötödik életévét, köteles az óvodai nevelés keretében folyó iskolai életmódra felkészítő foglalkozásba belekapcsolódni.
Nevelési-oktatási intézmények
A) Általános iskola: Az alapfokú közoktatás intézménye, amelyben a képzési időtartam nyolv év. A tankötelezettség teljesítésének elsődleges intézménye. Az általános iskolában nyolc évfolyamon országosan egységes követelmények szerint alapfokú nevelés-oktatás folyik. A nyolcadik évfolyam sikeres elvégzéséről kiállított bizonyítvány - iskolatípustól függetlenül - alapfokú iskolai végzettséget tanúsít.
B) Gimnázium: A gimnázium négy évfolyammal működő nevelési-oktatási intézmény, ahol általános műveltséget megalapozó, valamint érettségi vizsgára és felsőfokú iskolai tanulmányok megkezdésére felkészítő nevelés-oktatás folyik. A középiskola befejező évfolyamának sikeres elvégzéséről kiállított bizonyítvány középfokú végzettséget tanúsít. Középfokú végzettségnek minősül továbbá, ha a tanuló a szakközépiskola, illetve a szakiskola szakképzési évfolyamait elvégezte és sikeres komplex szakmai vizsgát tett.
C) Szakközépiskola: A szakközépiskolának öt évfolyama van, amelyből három, az adott szakképesítés megszerzéséhez szükséges közismereti képzést és szakmai elméleti és gyakorlati oktatást magában foglaló szakképzési évfolyam, valamint további kettő, érettségi vizsgára felkészítő évfolyam.
D) Szakgimnázium: A szakgimnáziumnak szakmai érettségi végzettséget adó érettségire, az ehhez kapcsolódó szakképesítés, és a választható mellék-szakképesítés megszerzésére, szakirányú felsőfokú iskolai továbbtanulásra, szakirányú munkába állásra felkészítő, valamint általános műveltséget megalapozó négy középiskolai évfolyama van.
E) Kollégium: A kollégium az a nevelési-oktatási intézmény, amely az iskolai tanulmányok folytatásához szükséges feltételeket biztosítja, ha az a lakóhelyüktől távol tanulók számára a szabad iskolaválasztáshoz való joguk érvényesítéséhez
IV. CIKKELY: Közoktatási rendelkezések:
1.§: Minden ciron állampolgár alkotmányos joga, egyben alkotmányos kötelezettsége az alap-, illetve középfokú közoktatásban való ingyenes, diszkrimináció mentes részvétel.
2.§: Minden gyermek legkorábban abban a naptári esztendőben, amikor 6., legkésőbb, amelyben 8. életévét betölti, köteles megkezdeni tanulmányait a ciron alapfokú közoktatási rendszerben.
3.§: Minden ciron polgárnak alkotmányos kötelezettsége (büntetőjogi felelőssége), hogy gyermeke a ciron közoktatásban részt vegyen, legalább 17 esztendős koráig.
4.§: A gyermekek tankötelezettsége semmilyen esetben nem tarthat annál a naptári esztendőnél tovább, mint amelyben a gyermek betölti 21. életévét, és ezáltal hivatalosan is nagykorúvá válik.
5.§: Minden két gyermekes család jogosult gyermekenként a tankönyvek vásárlása esetén 25 %-os állami támogatására. Minden 3 gyermekes család gyermekenként 50 %-os állami támogatásra jogosult. Minden 4 vagy annál több gyermekes család, gyermekenként 90 %-os állami tankönyvvásárlási támogatásra jogosult.
6.§: A köznevelési intézmények szakmai tekintetben önállóak. Szervezetükkel és működésükkel kapcsolatosan minden olyan ügyben döntenek, amelyet jogszabály nem utal más hatáskörébe.
7.§: Az alapfokú oktatásban részesülők kötelező heti óraszáma legalább heti 20 óra, legfeljebb heti 24, de semmiképpen sem haladhatja meg a napi 5 tanórát.
8.§: A középfokú oktatásban részesülők kötelező óraszáma legalább heti 25 óra, legfeljebb heti 30 óra, de semmiképpen sem haladhatja meg a napi 6 tanórát.
9.§: A tanuló kötelessége, hogy részt vegyen a kötelező és a választott, továbbá általános iskolában a tizenhat óráig tartó egyéb foglalkozásokon és szakmai gyakorlatokon, illetve eleget tegyen - rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással, képességeinek megfelelően - tanulmányi kötelezettségének.
10.§: A tanuló köteles az éves tanítási napok legalább 75 % -án részt venni, ellenkező esetben évismétlésre kötelezhető.
11.§: A tanuló köteles az adott tantárgy éves óraszámainak legalább 75 %-án részt venni, ellenkező esetben az adott tantárgyból pótvizsgára kötelezhető.
12.§: Egyetlen iskola sem tanácsolhatja el a tanköteles gyermeket. Kirívó magatartási probléma, az iskolai házirenddel szembehelyzekdő viselkedés esetén az iksola csak abban az esetben tanácsolhatja el a diákot, ha biztosítja egy másik oktatási intézménybe történő azonnali átvételét.
13.§: A köznevelés alapfeladatainak ellátását szolgáló költségvetési előirányzat összegét az éves költségvetési törvényben kell meghatározni. A köznevelés egyéb feladatainak ellátásához a központi költségvetés támogatást biztosíthat.
V. CIKKELY: A törvényjavaslat várható hatásai:
Az általános műveltség és polgári öntudat kialakulása/fejlődése, a ciron kultúra és identitás megerősödése, az analfabetizmus teljeskörű felszámolása, a képzett dolgozói polgári réteg megszületése, a diplomás társadalmi réteg bővülése, a gazdasági potenciál és versenyképesség növelése, az általános jólét növekedése.