Bevezetés
A törvény célja, hogy észszerű keretek közé szorítsa, valamint ellenőrizze a politikai jellegű kampánytevékenységek finanszírozását, kiszűrje a tisztességtelen és jogellenes finanszírozási formákat, illetőleg szankcionálja azokat. További cél, hogy a korábban igencsak jellemző, töménytelen mennyiségű, színvonaltalan és ellenőrizhetetlen eredetű kampányüzenetek megjelenésének elejét vegye, ezáltal biztosítsa a tisztességes politikai versenyt és a felek közti esélyegyenlőséget.
I. rész: Központi Kampányellenőrző Bizottság
II. rész: Perszonális és intézményes kampányfinanszírozási formák
III. rész: Politikai Bizottságok szerepe a kampány során
IV. rész: Politikai hirdetések
V. rész: Záró rendelkezések
I. rész: Központi Kampányellenőrző Bizottság
A Központi Kampányellenőrző Bizottság (továbbiakban: KKEB) feladata, hogy a kampány- és a kampányon kívüli időszak során folyamatosan monitorozva a pártokat és a jelölteket, felmérje, hogy mennyit költenek egy meghatározott időintervallumon belül mekkora pénzügyi forrásokat használnak el kampányköltségekre.
A KKEB egy pártoktól független, kormányzati hatáskörben működő szervezet.
A KKEB-nek hat tagja van, akiket Cironia Köztársaság Elnöke jelöli, és Cironia Köztársaság Szenátusa szavaz a személyekről. A KKEB tagjai hat éves mandátummal rendelkeznek, egyszer lehet újraválasztani a KKEB tagjait.
A KKEB saját apparátussal rendelkezik, a tagok állami fizetésben részesülnek.
A KKEB minden hónap 1. és 8. naptári napja között össze kell ülni, amiről a tagokat 15 munkanappal korábban kell értesíteni.
A KKEB elnökét és alelnökét kétévente a tagok egymás közötti rotációban választják meg.
A KKEB elnöke vezeti a bizottsági üléseket, összehívja az üléseket
A jelölteknek és megválasztott tisztségviselőknek, akik választott hivatalt viselnek, kötelesek kampányköltségeiket nyilvánosságra hozni, amelyet a KKEB regiszterbe gyűjt, amelyet minden naptári év 15. napjáig az előző hónap kampányköltségeit nyilvánosságra kell hozni.
A KKEB nem rendelkezik hatósági eszközökkel a pártok utáni nyomozásra, törvénysértés esetén aggályaival a Főügyészi Hivatalhoz fordulhat.
A KKEB hivatali költségeit a központi adminisztráció költségvetéséből kell finanszírozni.
II. rész: Perszonális és intézményes kampányfinanszírozási formák
Cironia Köztársaság területén a pártokat és a jelölteket természetes és jogi személyek is támogathatják.
Természetes személyek kampányadományai
Magánszemélyek akkora támogatást adnak a jelöltjeik számára, amennyit akarnak
Adományozáskor az adományozó kötelezően fel kell, hogy tüntettesse a nevét és a lakcímét, illetve az adomány mértékét. Ezeket az adatokat az adományozottnak legalább két évig meg kell őrizni, és a KKEB illetve más hatóságok és nyomozati szervek felé ki kell szolgáltatni.
Jelölt vagy párt nem fogadhat el támogatást olyan donortól, aki:
nem rendelkezik állandó ciron lakhellyel
jogerős börtönbüntetését tölti vagy ideiglenesen megvonták a szavazati jogát
nem töltötte be 16. életévét
hamis személyazonosságot használ
csekk esetén a bank nem hitelesíti azt.
Jogi személyek abban az esetben adhatnak kampánytámogatást, ha:
rendelkezik állami vagy megyei elismeréssel
nem oszlatták fel a szervezetet kettőnél több alkalommal
nem jótékonysági alapítvány
nem kormányzati hivatal
működési központja Cironia Köztársaság területén fekszik
vezetői és tulajdonosai ciron állampolgárok
A felajánlott kampányadományt csak kampánykiadásokra lehet fordítani. Kampányköltségnek minősülnek a:
politikai hirdetések
nagygyűlésekkel kapcsolatos költségek
kampánycsapat működési és bérköltségei
választási felkészüléssel kapcsolatos költségek
jelölt programjának és személyének a proklamálására elköltött összegek.
III. RÉSZ: A POLITIKAI AKCIÓBIZOTTSÁGOK
1. §. A Politikai Akcióbizottságok (továbbiakban: PAB) olyan jogi személyek, amelyek donoroktól érkező kampányadományokat kampány céljából egy jelölt vagy népszavazás mellett vagy ellen felhasználják. A PAB feladata a kampányadományok gyűjtésének és költésének regisztrálása, az adatok megküldése a KKEB felé. Továbbá koordinálják a választási kampányt, megjelentetik a politikai hirdetéseket, szervezik a megyei rendezvényeket és nagygyűléseket, kinevezik a megyei koordinátorokat és igazgatókat, felelősek a kampány megvalósításáért.
2. §. PAB-t bármelyik jelölt vagy szervezet létrehozhat, amely politikai kampányt tervez végrehajtani, vagy támogatni kíván valamilyen politikai kérdést vagy jelöltet.
a) PAB-t nem hozhat létre vállalat vagy vállalkozás saját tőkéjéből, csak a vállalati vezetők saját jövedelmét használhatják erre.
b) PAB-t nem hozhat létre szakszervezet a befizetett tagdíjakból, csak abban az esetben, ha a szakszervezeti közgyűlés erre felhatalmazást ad.
c) PAB-t létrehozhat bármilyen érdekvédő szövetség, kulturális egyesület, olyan szervezetek továbbá, amelyek célul tűzik ki Cironia társadalmának előmozdítását.
d) nem hozhatnak létre PAB-ot kormányzati szervezetek, vagy olyan, a kormányzattal kapcsolatban álló szervezetek, amelyek éves bevételük legalább 40 százaléka kormányzati forrásból származik.
3. §. A Politikai Akcióbizottságok változatai
a) Kötődő PAB
1) Kötődő PAB-t létrehozhatnak vállalatok, szakszervezetek, kereskedelemmel foglalkozó csoportok vagy egészségügyi szervezetek.
2) A Kötődő PAB-t be kell jelenteni az Igazságügyi Minisztériumnak, amely 15 munkanapon belül regiszterbe veszi azt, erről 30 napon belül a bejegyzést követően értesíti a bejelentő szervezetet.
3) A Kötődő PAB bármekkora összeget elfogadhat adományozóktól.
4) A Kötődő PAB kampányadományokra:
A) 3.000 dollárt adhat egy jelöltnek minden egyes választásra (az előválasztás és az általános választás külön választásnak számít);
B) 9.000 dollárt egy pártnak minden évben; és
C) 3.000 dollárt egy másik PAB-re költhet.
b) Nemkötődő PAB
1) Olyan csoportok, amelyek ideológiai küldetés, egy politikai vagy társadalmi kérdés mellett szerveződnek, vagy a Kongresszus valamelyik tagja vagy politikai vezetők létrehozhatnak nemkötődő PAB-t.
2) Nemkötődő PAB természetes személytől és bármilyen szervezettől vagy Kötődő PAB-tól elfogadhat kampányadományokat.
3) A Kötődő PAB-t be kell jelenteni az Igazságügyi Minisztériumnak, amely 15 munkanapon belül regiszterbe veszi azt, erről 30 napon belül a bejegyzést követően értesíti a bejelentő szervezetet.
4) A Nemkötődő PAB bármekkora összeget elfogadhat adományozóktól.
I. Vezetői PAB
I/a. Jelen cikkelybe tartozik minden olyan PAB, amelyet választott hivatalnokok és politikai pártok hoznak létre olyan céllal, hogy részt vegyen és irányítsa a kampányfolyamatokat.
I/b. A Vezetői PAB vezetője az a jelölt, aki a választásokon indul, vagy aki a kampány, mozgalom vagy politikai párt irányítója.
I/c. A Vezetői PAB független költekezési szabállyal rendelkezik, vagyis annyi pénzügyi forrást gyűjt, amennyi lehetséges, és annyit költ, amennyit akar.
5) A Nemkötődő PAB kampányadományokra:
A) 3.000 dollárt adhat egy jelöltnek minden egyes választásra (az előválasztás és az általános választás külön választásnak számít);
B) 9.000 dollárt egy pártnak minden évben; és
C) 3.000 dollárt egy másik PAB-re költhet.
6) Az 5. bekezdés nem vonatkozik a Vezetői Politikai Akcióbizottságokra.
IV. rész: Politikai hirdetések
Politikai hirdetéseket bármely időpontban bármelyik nyomtatott vagy elektronikus sajtóban meg lehet jelentetni, ha a hirdető megállapodik a sajtótermékkel.
A hirdetésekért kérhető összeg nem lehet kevesebb a nem politikai célú hirdetések összegének háromszorosánál, de nem lehet több a nem politikai célú hirdetések összegének hatszorosánál.
A politikai hirdetések elején vagy végén fel kell tüntetni az aktuális Politikai Kampánybizottságot, amely finanszírozta a hirdetést, újsághirdetések, szórólapok és plakátok esetében is kötelező feltüntetni a Politikai Kampánybizottságot.
Rádiós illetve televíziós hirdetésnél emellett a jelölt hangján kötelezően el kell mondani a következő mondatot: „… vagyok, és jóváhagyom ezt az üzenetet.”
A politikai hirdetésekre költött forrásokat összegszerűen a KKEB felé jelezni kell a médiumoknak az aláírt és hitelesített szerződés másolatának a példányával, amelyet az aláírást követő 5. munkanapon belül a KKEB-hez kel kell juttatni.
V. Záró rendelkezések
Minden, jelen jogszabályokkal ellentétes törvény és rendelet a hatályát veszti.
A törvényjavaslat 1949. január 1-jén lép hatályba.