· John Stetton: Jó estét kívánok, John Stetton vagyok, és e itt a 60 Perc Stettonnal az MSC műsorán. Az elmúlt napokban jelentős változások történtek Cironia politikai életében: viták a Glover-West kapcsolatban, kezdődő kampányesemények, jelöltségek a közeledő félidős választások kapcsán, illetve Nathen Bartek benyújtotta a Képviselőház bizottságának az infrastrukturális tervet, amelyhez az év végén biztosít forrást a Kongresszus, és ha Glover elnök aláírja, jövőre megindulhat a fejlesztés. Ma este az érintettek és szakértőkkel fogok beszélgetni ezekről a témákról. Kapcsoljuk René Westet, Nick House-t, illetve Nathen Barteket is, a stúdióban szakértőinkkel vitatjuk meg az eseményeket. Kezdünk.
Pár napja közös sajtótájékoztatón jelentette be Ed Glover elnök és René West Cook megye kormányzója, hogy a jövő évben a kormányzat pluszforrásokat biztosít Cooknak különböző jóléti és oktatási célokra induló projektek finanszírozására. Lássuk mit mondtak az érintettek: „A megye lehetőséget kap arra, hogy különféle szociális programokat indíthasson és lehetőséget adjon a kevésbé tehetős cooki polgárok és családok számára a kitörésre, az előrelépésre. A programok keretében Cook megye közelítőleg 4-5 %-al megemelt költségvetési kerettel számolhat a jövőben, amely összeg az alábbi programokra kerül felhasználásra: Elindítjuk belőle a cook megyei önkéntes tűzoltói hálózatot, egyetemi ösztöndíj alapot hozunk létre, külön tanulmányi és külön sportolói résszel. Külföldi tanulmányi utakat biztosítunk az arra rászolgáló diákoknak, támogatjuk a kollégiumi lakhatásukat. Szeretnénk továbbá lakhatási támogatást nyújtani a nagycsaládosoknak, illetve kedvezményes tömegközlekedést biztosítani az iskolásoknak és nyugdíjasoknak, továbbá a gyermekeiket egyedül nevelő szülőknek.”
Glover elnök is örült a kezdeményezésnek, ő ezt mondta: „Kormányzó úrral úgy vélem, gyümölcsöző tárgyalásokat folytattunk, aminek célja, hogy a cooki emberek életét megkönnyítsük, segítsük a helyi családokat és a fiatalokat céljaik elérésében. Mr. West az imént beszámolt a részletekről, illetve arról, hogy Cook megye hamarosan több állami forráshoz juthat, amiben a progresszív törvényhozók mellett a kormányzat is elkötelezett.”
Nem örültek annyira René West párttársai: Martin Ricketts edmundi szenátor szerint a Kongresszust kerülték meg. Nick House Osborne megye szenátora szerint az egész ügyet belengi a politikai korrupció. Westminsterből kapcsoljuk most René Westet, Cook megye reformpárti kormányzóját. Jó estét kívánok!
· René West: Üdvözlöm a nézőket és üdvözlöm John!
· John Stetton: Érdemes volt ez az alku Glover elnökkel, ha visszagondol az elmúlt napok eseményeire?
· René West: Köszönöm a lehetőséget, hogy most mindent tisztázhatunk. Az egész esemény nem más, mint a média által túlfújt lufi, nem először esetemben. Szó sincs korrupcióról vagy a ciron államapparátus megkerüléséről. Szeretném is kifejteni miért.
A bejelentett programok egytől egyig az elnökkel folytatott egyeztetésektől függetlenül is tervbe voltak véve. Ennek pénzügyi alapját a megyei tartalék képezi, amire a feszes gazdaságpolitika mellett szert tettünk az elmúlt 3 évben.
· René West: Glover elnökkel pedig semmiféle írásos vagy hivatalos megállapodás, egyezség nem született. Nem is születhetne, hiszen a megyei forrásokat évről évre a Kongresszus hagyja jóvá és törvény szabályozza.
A kvázi szóbeli megállapodás arra vonatkozott, hogy amennyiben a törvényes procedúrának eleget téve az elnöki ajánlás keresztül megy a kongresszuson, úgy Cook megye megemelt kerettel számolhat, számítva a progresszív kormányzat támogatására a szociális programokat illetően.
Glover elnök is hangsúlyozta, hogy a megye emelt összeghez juthat. Juthat, feltételes módban. Ez fontos
· John Stetton: Azért nem erről volt szó, hanem Önök már előre lefektették a megállapodást, miközben a kongresszusi reformpártiak azt erősítették meg, hogy ők erről még semmilyen döntést nem hoznak. Mi történik, ha nemmel szavaznak?
· René West: Minden más csak hecckampány és hangulatkeltés, semmi több.
Ha a Kongresszus nemmel szavaz, Cook önerőből finanszíroz mindent, amire meg van a fedezet. Ennyi. Cook nem könyöradományként tekint erre a lehetőségre és mint egyetlen mentsvár
· John Stetton: Akkor nem értem, miért tették ezt a bejelentést? Ennek mi értelme volt?
· René West: A bejelentés elsősorban a programoknak szólt, amiben az Elnök személyesen kívánta hangsúlyozni támogató szándékát és egyetértését.
Az általános vélekedés, hogy a cooki gazdasági modell és az irány jó és követendő. Glover elnök ezt is kívánta erősíteni.
· John Stetton: Akkor miért kért támogatást a President Palace-tól, és miért kérte azt, hogy más megyék rovására, mert gondolom ebből vonnák el az összeget, Cook pluszforráshoz jusson?
· René West: Remek kérdés, csak nem tudom honnan vette ezt a dezinformációt John. Én ugyanis sosem kértem ilyet. De ha így is lenne, a Kongresszus még akkor is ott lenne, ráadásul a hátrányosan érintett megyék képviselői erős lobbiként lépnének fel ez ellen valószínűleg. A feltételezés is abszurd tehát. Arról nem beszélve, hogy Glover Elnök, ahogy maga is mondta, személyesen keresett meg engem és nem fordítva történt a dolog.
· John Stetton: Önök központi forrásokról beszéltek. Azt a pénzt valahonnan el kell vonni, ami kell Cooknak, nem?
· René West: Bizonyára erre meg vannak a megfelelő szakemberek, akik tudják és látják, hogy az országnak pénzügyileg mi fér bele és mi nem. Az elnök feltételezem kalkulált hasonló kérdésekkel. Ahogy a Kongresszus is képes számolni. Ők jobban látják az ország kiadási és bevételi mérlegét, mint én Cook megyében igazgatva a helyi dolgokat.
Párttársai keményen kritizálták a megállapodás és a támogatást. Ricketts szenátor, aki az Előirányzati Bizottság tagja is, vétóval fenyegetett, Nick House szenátor, aki a szenátusi többségi vezetőhelyettes is, szintén támadta a megállapodást. Nekik mit üzenne?
· René West: Hogy az ország érdekeit tartsák szem előtt. Cook jelenleg példásan teljesít gazdaságilag, ez az elmúlt évek eredménye. Döntse el mindenki, hogy hova éri meg befektetni jelenleg és mi a legjobb az országnak. Mást nem is kérhetek.
· John Stetton: Újraindul a kormányzói posztért?
· René West: Természetesen, ez nem is lehet kérdés. Sok még a tennivaló, folytatjuk a megkezdett utat, ami szemmel láthatóan eredményes.
· John Stetton: És tervez indulni az 1958. évi elnökválasztáson reformpárt színekben?
· René West: Ez még korai kérdés, sok tényezőtől függ...
· John Stetton: Például?
· René West: Hogy más személyek a pártból éreznek-e esetleg magukban elég ambíciót. Illetve, hogy milyennek látom az esélyeimet országosan. Cironia ugyanis nem csak Cook megyéből áll.Alapos megfontolást igényel a kérdés, amit még ezer dolog befolyásolhat a következő két évben.
· John Stetton: De adott esetben lemondana a kormányzóságról, ha úgy adódik?
· René West: Nekem az első Cook megye. De előfordulhat olyan eset, hogy az ország hasznára is lehetek, amibe Cook megye is beletartozik.
· René West: Egyelőre nem is gondolkodok tovább, mint az 56-os kormányzói választás
· John Stetton: Köszönöm, hogy vállalkozott az interjúra.
· René West: Köszönöm, hogy végre tiszta vizet önthettem a pohárba.
· John Stetton: Most a szakértőkhöz fordulok: Itt van Alex Recon publicista, illetve Walter Schoch filozófus, közgatdász. Jó estét nektek is!
· Walter Schoch: Jó estét kívánok Önöknek és a kedves nézőknek!
· Alex Recon: Üdvözlök én is mindenkit, köszönöm a meghívást!
· John Stetton: Azt kérdezném tőletek, hogy ez egy ki nem kényszerített hiba René Westtől? Alex?
· Alex Recon: A kormányzó válaszát követően ezt már nem merném ilyen egyértelműen kijelenteni, jó lenne meghallgatni Glover elnököt is az eset kapcsán.
· John Stetton: Walter?
· Walter Schoch: Én úgy gondolom, hogy nem West követte el a nagyobb hibát ebben a történetben. Ő egy megye megválasztott vezetője, akinek feladata, hogy a megyéje érdekeit képviselje, ezt maximálisan végre is hajtotta. Edward Glover azonban az egész országot képviseli, itt neki kellett volna ennek a módjára nemet mondani. West kormányzó azt mondja, feltételes módban vagyunk. Ő ennek ellenére kijelentő módban elkezdte osztogatni a feltételes támogatást. Én közgazdász is vagyok egyebek mellett, de pszichológus is. Ha nem gondolja azt valaki, hogy egy pénzösszeg felett rendelkezik, nem kezdi el milliók tekintete előtt nyilvánosan bejelenteni a fejlesztéseket olyan pénzekről, amelyeket nem érez magáének. West ráadásul üzletember, tudnia kellett volna, hogy ez nem egy fix összeg, amit kapnak, ez csak egy hátba veregetés az elnöktől. Ha hibázott, az annak a nem ismeretéből fakad, hogy miként dől el a források kiosztása.
· John Stetton: Valahogy olyan disszonánsnak éreztem West válaszait ma este, és úgy vettem észre, nem is érti, miért támadják. Főként, hogy az elnök másik pártból is jön. Közben a párt jobbszárnya, élén Martin Rickettsszel, keményen kritizálta őt is.
· Ez már az előválasztásra szól? Nick House vezércikkével együtt?
· Alex Recon: Martin Ricketts elnöki álmokat is szövögethet akár, ha igazak a hírek, hogy erre West is esélyes lehet, akkor ez lehet köztük az első csörte.
· John Stetton: És House szenátor?
· Alex Recon: Ő nem különben. De ez csak egy teória.
· John Stetton: Walter, szerinted?
· Walter Schoch: A Reform Párt azt teszi, ami ilyenkor egy ellenzéki párt dolga. Nick House-nak vélhetően jól jött a visszatérése alkalmából, hogy egy szakmailag remek cikket írt egy hazai lapba, majd ennek végén kifejtette véleményét. Én kicsit tovább nézek, elképzelhetőnek tartom, hogy Nick House-nak elnöki ambíciói vannak és ez kevésbé a mostani kampánynak, mint inkább a későbbi elnökválasztásnak szól, valójában pedig Glover elnöknek üzente meg, hogy itt van és kész a küzdelemre. Ricketts szenátor célja inkább West kormányzó lehet, úgy vélem, érdeke fűződhet hozzá, hogy őt támadja, ezért vette elő a kérdés gyakorlati oldalát.
· John Stetton: Az ügynek van két személye, akinek ezen most az újraválasztása múlhet: West és Andrew Trump szenátor, aki még nem nyilatkozott az ügyben. Mennyire értintheti őket az az ügy, milyen értelemben, Walter?
· Walter Schoch: Úgy vélem, mivel megyei választásról beszélünk, West nem fog nagyobb sérülést elszenvedni, bár semmi garancia nincs rá, hogy a Nick House által említett korrupciógyanús szálat nem használják fel ellene. Ha ezt sikerül rásütni, gyengülhet, egyébként egy ilyen akció várhatóan erősítheti majd a helyi pozícióit. Trump okosan kivár egyelőre, hiszen ha most West kormányzót támadja, azt támadja, aki többletforrást szerzett a megyének, nem lenne szerencsés lépés.
· Vagyis hát egy vállveregetést, maradjunk annyiban. (mosolyog)
· Alex Recon: Tegyük hozzá, minden szenátor, képviselő vagy éppen kormányzó feladata, hogy lobbizzon a megye érdekében. Ez lehet egy új kikötő, mezőgazdasági támogatási alap, egy új kórház vagy bármi más.Ebből a szempontból senki más sem különbözik. Holsakamp szenátor egy új kikötőért való lobbizással kampányolt legutóbb
· Walter Schoch: Egyetértek, ezért is mondtam korábban, hogy alapvetően ez Glovernek árthat többet hosszú távon.
· John Stetton: Így van, ebből még megyei szinten mindketten jól jöhetnek ki, a kérdés, hogy ezt aztán egy országos elnökválasztási kampányban mennyire tudják eladni azoknak a megyéknek, ahonnan azt a pénzt elvették. Ebben a kérdésben West és Trump egymásra vannak utalva. Westnek annyi szerencséje lehet, hogy nem látszik esélyes kormányzójelölt a progresszív oldalról.
· NickHouse : Nem látok nagy esélyt arra, hogy Cook megyében progresszív jelölt győzzön, Trump és West országos jelentőségű politikai szereplők, akik szinte a megye arcai lettek, aminek mentálisan is komoly szerepe van egy választáson.
· Alex Recon: Még semmi sem biztos. A pénz még sehonnan se lett elvéve, ezt ne feledjük el. És ha az ország jól teljesít, akkor minden megye több pénzhez juthat, mint korábban, ahogy a mostani kormányzati kiadványban is szerepel. Minden megye részére bocsátott forrás magasabb, mint volt az 1953-ban megállapított összeg.
· NickHouse : Az is komolyan befolyásolhatja a későbbi eseményeket, hogy melyik oldal hogyan kommunikálja majd le ezeket az aktusokat. Egyelőre az látszik, hogy kialakultak két évvel az elnökválasztás előtt a reformpárti vezérszónokok, akik támadásra vezényelnek, érdemes lesz rájuk figyelni.
· Alex Recon: Viszont a Reform Párt hangadóinak arra sem árt figyelni, hogy ne szakadjon a párt idő előtt több részre. Mert az megint csak a progresszív párt malmára hajthatja a vizet.
· NickHouse : Azt is kíváncsian várom, hogy lesz-e olyan, aki egyesíteni tudja majd a tábort, hiszen ez Taylor elnök óta nem sikerült eddig senkinek. Nyilván meg kell vívni egyes harcokat, de fontos, hogy a jelölt mögött egységesen kiálljanak a vezető politikusok.
· Alex Recon: Walter, te látsz olyan jelöltet erre a vezér szerepre, akiről eddig nem is esett szó a médiában?
· NickHouse : Hát ha általánosságban nem esett szó valakiről a médiában, nehéz lenne vezető szerepbe belelátnom, ha pedig csupán erre az esetre gondolsz, hogy most nem szerepeltek a médiában, azt hiszem a kevésbé harcias, de egyébként meghatározó politikusok kevésbé megosztóak, de kérdés, elég karizmatikusak-e. Én úgy vélem a két szenátornak megvan a karizmája a vezetéshez, de House-nak is volt több csúnya vitája, ez taszíthat szavazókat.
· John Stetton: Köszönöm, most folytatjuk a műsorunkat.
Pár héttel korábban nyújtotta be a szenátusi Reform Párt az adóreform első szeletét, miközben pár nappal korábban a képviselőházi Reform Párt benyújtotta az infrastrukturális fejlesztésekre vonatkozó tervét, amely Nathen Bartek többségi vezetőhöz kötődik. Most Hammondból kapcsoljuk Nathen Bartek képviselőt. Jó estét kívánok!
· Nathen Bartek: Jó estét John, Jó estét Cironia!
· John Stetton: Mióta dolgoztak Önök ezen a tervezeten?
· Nathen Bartek: Technikailag hónapok óta. Szerettük volna már előző évben benyújtani, de újabb és újabb konzultációkat igényelt a kérdés, sokat utaztunk országszerte bizonyos felmérések érdekében is.
· Nathen Bartek: Egy ilyen tervezetet ilyen időintervallum mellett nem lehet siettetni és összecsapni. Egy fércmunka az ország jövőjét veszélyeztetné.
· John Stetton: Mit mondana el a tervezetről? Melyek lesznek a legfontosabb változások a jelenlegi rendszerhez képes?
· Nathen Bartek: Nos, ha valaki a keze ügyébe vette a tervezetet, láthatta, hogy több területre lett bontva. Külön kerül kezelésre például az úthálózat vagy éppen az ország energia ellátása. Nem is tudnék kiemelni egy egy fontosabb részt, mert a tervezet kompletten változtatja meg alapjaiban majd az országot.
· John Stetton: Úthálózat: mi változik?
· Nathen Bartek: A leginkább szembetűnőbb változás az Észak-Déli és a Kelet-Nyugat korridor lesz. Modern autópálya, ami összeköti és egyesíti ilyen értelemben az országot. De a legnagyobb városok is szoros összekötésben lesznek jó minőségű utakkal, ami felgyorsítja az áruszállítást is. Az úthálózat egy ország életében olyan, mint a keringési rendszer és érhálózat az emberi testben. Nélkülözhetetlen és mindenért felelős.
· John Stetton: Mely megyéket érinti a leginkább a fejlesztés, bővítés?
· Nathen Bartek: Az összeset, de jelen elképzelés szerint Peterson, Legrand, Belfort vagy éppen Osborne, Union és Graham megye kulcsjelentőségű lesz. Különösen Peterson, mint az ország abszolút közepe, ahol az észak-déli és kelet nyugati korridor találkozik. De a többi megyének sem lesz oka panaszra, ezt ígérhetem
· John Stetton: Mi a helyzet a vasúttal?
· Nathen Bartek: A vasút is komoly átszervezés alá kerülne az egyes megyék közti utazás sokkal egyszerűbb és gyorsabb lesz, nagy mértékben fog hozzájárulni az ipari teljesítmény növekedéséhez. Kis sziget vagyunk, de az emberek mindennapi utazásait jelentősen felgyorsítja és megkönnyíti majd az átgondolt és jól szervezett modern hálózat.
· John Stetton: Ez, ha jól olvastam, csak a kivitelezés, ennek a működéséről, működtetéséről, finanszírozásáról még lesznek külön törvényjavaslatok?
· Nathen Bartek: Elképzelhető, hogy egyes részletek még további tisztázásra fognak kerül ni igen, mindenesetre az alapokat szeretnénk letenni, hogy végre valódi munka is kezdetét vegye az ország és a lakosainak érdekében. Eleget beszéltünk már elvi szinten ezen fejlesztésekről. Most a tettek ideje következik végre.
· John Stetton: Mennyibe fog ez kerülni, hány év alatt készül el?
· Nathen Bartek: A tervezet 10 évet ölel fel és minden egyes részterületet összegezve 1000 milliárd ciron dollárról beszélünk. Ennek egy része lesz állami forrás, egy része megyei forrás és egy kisebb hányada kedvezményes állami hitelként kerül felhasználásra.
· John Stetton: De ez még nincs a tervezetben?
· Nathen Bartek: De, természetesen a projekt dotációja mind lefektetésre került tételesen.
· John Stetton: Köszönöm, Többségi Vezető Úr!
· Nathen Bartek: Én köszönöm, Isten áldja Cironiát!
· John Stetton: Nick House, a Reform Párt szenátusi vezetésének a tagja, a héten jelentette be, hogy újraindul posztjáért. Kapcsoljuk Ridgefieldben a szenátort. Jó estét kívánok, Szenátor Úr!
· Nick House: Jó estét, John!
· John Stetton: Ön az elmúlt időszakban igazán visszahúzódott, nem hallottunk Önről a politikai vitákban, nem volt törvénytervezet-előterjesztése, nem szavazott. Mit mondana egy osborne-i lakosnak, hogy Ön miért szolgált rá a következő hat évre is?
· Nick House: Nézze, pályafutásom alatt több fontos törvény kialakításában közreműködtem mind megnevezve, mind csupán a háttérmunkát elvégezve. Egy demokráciában téves feltételezés, hogy minden az ülésteremben látható, a bizottsági munka épp úgy fontos, mint amit mindenki lát és ahol ott virít a nevünk. A legutóbbi szavazáson is részt vettem így ezt kategorikusan kijelenteni semmiképp sem fair, hogy én nem szavaztam. Az Igazságügyi Bizottságot mindig józanul és tiszta kezekkel vezettem, amivel szolgáltam a hazámat. Emellett olyan törvények mellett olvasható a nevem, mint például az állampolgári jogok érvényesülését célzó törvény, mely egy ezzel kapcsolatos monitorozó bizottságot is létrehozott, ezzel a hazai demokrácia állapotán hatalmasat taszítva a fejlődésbe. Ha ezeket a tevékenységeket valaki követte, már lehet egy képe arról, mi várható a jövőben. Osborne fejlődik, Mortimer kormányzóval jó kapcsolatot ápolok, a megyénk vezetése egységes a céljait tekintve.
Én nem árulok zsákbamacskát, a választókon múlik, hogy a biztos jövő mellett állnak, egy olyan jövő mellett, melyben az emberek élvezik a jogos önvédelem, az alapvető állampolgári jogok lehetőségét. Számos alkalommal mentem szembe akár a pártommal is, ha a megyém érdeke úgy diktálta. Nekem a hivatásom az első. Nem vagyok gazdag, a hivatali időm alatt sem gazdagodtam meg. Egyszerű családból származom, ugyanakkor akarattal és tanulással messze jutottam a kiinduláshoz képest. Azt szeretném, ha erre mindenkinek lehetősége lenne, ezért képviselem a hagyományos nyugati konzervatív értékeket, amelyek lehetővé teszik az emberek boldogulását, a megyék szabadságát és mégis biztosítják az egyén szabadságát is. Ez az aranyközépút politikája.
· John Stetton: Önnek viszonylag könnyű dolga van, hisz Andre Trump két évvel korábban közel 30 ponttal nyerte, nincs is elég erős hálózata Osborne megyében a progresszívoknak. A kérdés, kap-e az előválasztás során ellenfelet. Önnel elégedettek az osborne-i konzervatívok, minden esetben követte azt, amit a megye értékrendje diktált?
· Nick House: Általánosan kijelenteni egy megyéről, hogy lenne egy értékrendje, amelyben mindenki egyetért, úgy vélem, nem lehet. Vannak ebben a megyében is progresszív szavazók és én az ő képviseletükkel is tartozom a megyének annak ellenére, hogy vélhetően több kérdésben más a véleményünk. De hogy ne kerüljem ki a kérdést: Minden esetben azt tettem, amit helyesnek és a megye többségi akaratával egyezőnek tartottam. Ez egyébként nem fog változni újraválasztásom esetén sem. (mosolyog)
· John Stetton: Mortimer kormányzó támogatásával az újraválasztása mindenképp lendületet kap, nehéz dolga lenne egy párton belül személynek Önt legyőzni. Garantálja a választóinak, hogy kiszolgálja a következő hat évet, és nem indul az elnökjelöltségért?
· Nick House: Ezt egyelőre se megerősíteni, se cáfolni nem tudom. De azt garantálhatom, hogy egy esetleges kampány alatt sem hanyagolnám el a megyét, sőt, ha elindulok és megválasztanak esetleg, többet tehetek értük, mint mezei szenátorként.
· John Stetton: Ön egy vezércikkben kritizálta a Glover-West alkut, miért gondolja, hogy ez egy korrupt alku lenne?
· Nick House: Ha olvasta a cikket, abban végeredményben ezt is kifejtem. Én nem hiszem el, hogy egyszerű szívjóságból adna olyan pénzt Glover egy olyan megyébe, ahol nem támogatják, amit egyébként nem áll jogában. Azt gondolom, hogy az ügylet mögött rejtőzhet korrupciós szál, mindkét félnél kérdéses az érdekek és előnyök tényállása az ügyben, éppen ezért nem tartom szerencsésnek az ilyen egyébként gazdasági és jogi inkompetenciától hemzsegő háttéralkukat.
· John Stetton: Lehet ilyen korrupció politikai érdek? Hogy például West kormányzó előnyt szerezzen a mérsékeltek között Önnel szemben az elnökjelölő előválasztáson? Hogy ő az a személy, aki képes megszólítani a másik oldalt is?
· Nick House: Részéről lehetett volna előnyt kovácsolni ebből, bár ezzel nagyon hipotetikussá tettük az elemezni kívánt állapotot. Én nem hiszem, hogy országos szinten nagy előnyt jelentene egy elnökválasztáson a későbbiekben, hogy West kormányzónak fogalma sincs a pénzügyekről. Gondoljuk meg: Ő már fejben elköltötte azt a pénzt, amiről megállapodtak az elnökkel, mert hitte, hogy az már az övé. Meggyőződésem, hogy ennek a sajtótájékoztató pillanatában ő nem volt tudatában.
· John Stetton: Ön a szenátusi vezetés tagja is. A 15 megújítandó helyből 12 mandátumot kell megvédeniük. Ezek közül jó pár olyan, ahol Ed Glover biztos szavazatelőnnyel nyert. Mennyire aggódnak?
· Nick House: Úgy gondolom, hogy az elnökválasztás egy dolog, ahol Mr. Trump nagyon megosztó személyiségként kezdte a párharcot, azonban végül mégis kemény ellenfélnek bizonyult, illetve egy másik dolog a helyi küzdelem. Úgy vélem, jól fogunk szerepelni. Én mindent megteszek érte.
· John Stetton: Oakland, Jefferson, Graham, Belfort, Clark, Perry, egy párat sorolok fel. Megvannak azok az alkalmas jelöltek, akiket a szenátusi vezetés is támogat ezekben a megyékben? Hiszen itt, ezekben dőlhet el minden.
· Nick House: Megvannak a jelöltjeink, a közelmúltban jelentettük be az Oakland megyei és Perry megyei jelöltünket is, ezért azt tanácsolom mindenkinek, hogy figyelje a híreket, mert fokozatosan mindenhol kiderül, kit indítunk azért, hogy egy jobb holnapban ébredhessünk!
· John Stetton: Köszönöm, hogy rendelkezésünkre állt, szenátor!
· Nick House: Én köszönöm a lehetőséget!
· John Stetton: Most a korábbi elemzőinkhez fordulok. Vérfürdő lesz a félidős szenátusi választásokon?
· Walter Schoch: Vérfürdő azért nem lesz, de úgy vélem a nemzet egész lelkében nagy feszültség van, kiütköztek az ellentétek és én arra számítok, hogy az elnökválasztásig ezek az erősödő odamondások csak tovább fejlődnek majd. Kemény politikai időknek nézünk elébe.
· John Stetton: A kérdésem arra vonatkozott inkább, hogy kivéreztetik-e a reformpárti többséget?
· Walter Schoch: Ezt pláne nem hiszem, ott is lehet látni egy stratégia kialakulását. Veszthetnek helyeket, de nem számítok arra, hogy felbillen a pálya.
· John Stetton: Alex, szerinted hol vannak különösen nagy bajban a reformpártiak?
· AlexRecon : Szerintem a déli területek veszélyesek Cook megyét leszámítva. Szerintem a csökkenni fog a reform párti szenátorok aránya, távolodva a kétharmados többségtől
· John Stetton: Mit gondolsz, hol lehet bukás, mely megyék kerülhetnek progresszív kézre?
· AlexRecon : Graham és Clark a délieken kívül. De Belfort is határeset.
· John Stetton: Walter?
· Walter Schoch: egyetértek Alex-szel, nincs mit hozzáfűznöm. (mosolyog)
· John Stetton: Ezekről még biztos beszélünk, amint nagyobb számban jönnek ki a nevek, hogy ki indul az egyes előválasztásokon. Köszönöm, hogy itt voltatok, az epilógus következik.
· Alex Recon: Köszönjük a meghívást John!
· John Stetton: Az elmúlt napokban több fontos esemény is történt, ami azt mutatja, hogy a következő hónapokban és években komoly politikai harc kezdődik a Reform Párt és a Progresszív Párt, a President Palace és a Kongresszus között, feltéve, hogy reformpárti marad a következő évben is. A szakadékok nőni fognak. A politikai vitával nincs gond, sőt, az egy nagyon fontos összetevője az életünknek, szükséges is, de ne az egyéni ambíciók, vágyak irányítsák, hanem a Cironiáért érzett felelősség. Remélem, erre haladunk tovább. Jó éjszakát, Cironia!
· John Stetton: Jó estét kívánok, John Stetton vagyok, és e itt a 60 Perc Stettonnal az MSC műsorán. Az elmúlt napokban jelentős változások történtek Cironia politikai életében: viták a Glover-West kapcsolatban, kezdődő kampányesemények, jelöltségek a közeledő félidős választások kapcsán, illetve Nathen Bartek benyújtotta a Képviselőház bizottságának az infrastrukturális tervet, amelyhez az év végén biztosít forrást a Kongresszus, és ha Glover elnök aláírja, jövőre megindulhat a fejlesztés. Ma este az érintettek és szakértőkkel fogok beszélgetni ezekről a témákról. Kapcsoljuk René Westet, Nick House-t, illetve Nathen Barteket is, a stúdióban szakértőinkkel vitatjuk meg az eseményeket. Kezdünk.
Pár napja közös sajtótájékoztatón jelentette be Ed Glover elnök és René West Cook megye kormányzója, hogy a jövő évben a kormányzat pluszforrásokat biztosít Cooknak különböző jóléti és oktatási célokra induló projektek finanszírozására. Lássuk mit mondtak az érintettek: „A megye lehetőséget kap arra, hogy különféle szociális programokat indíthasson és lehetőséget adjon a kevésbé tehetős cooki polgárok és családok számára a kitörésre, az előrelépésre. A programok keretében Cook megye közelítőleg 4-5 %-al megemelt költségvetési kerettel számolhat a jövőben, amely összeg az alábbi programokra kerül felhasználásra: Elindítjuk belőle a cook megyei önkéntes tűzoltói hálózatot, egyetemi ösztöndíj alapot hozunk létre, külön tanulmányi és külön sportolói résszel. Külföldi tanulmányi utakat biztosítunk az arra rászolgáló diákoknak, támogatjuk a kollégiumi lakhatásukat. Szeretnénk továbbá lakhatási támogatást nyújtani a nagycsaládosoknak, illetve kedvezményes tömegközlekedést biztosítani az iskolásoknak és nyugdíjasoknak, továbbá a gyermekeiket egyedül nevelő szülőknek.”
Glover elnök is örült a kezdeményezésnek, ő ezt mondta: „Kormányzó úrral úgy vélem, gyümölcsöző tárgyalásokat folytattunk, aminek célja, hogy a cooki emberek életét megkönnyítsük, segítsük a helyi családokat és a fiatalokat céljaik elérésében. Mr. West az imént beszámolt a részletekről, illetve arról, hogy Cook megye hamarosan több állami forráshoz juthat, amiben a progresszív törvényhozók mellett a kormányzat is elkötelezett.”
Nem örültek annyira René West párttársai: Martin Ricketts edmundi szenátor szerint a Kongresszust kerülték meg. Nick House Osborne megye szenátora szerint az egész ügyet belengi a politikai korrupció. Westminsterből kapcsoljuk most René Westet, Cook megye reformpárti kormányzóját. Jó estét kívánok!
· René West: Üdvözlöm a nézőket és üdvözlöm John!
· John Stetton: Érdemes volt ez az alku Glover elnökkel, ha visszagondol az elmúlt napok eseményeire?
· René West: Köszönöm a lehetőséget, hogy most mindent tisztázhatunk. Az egész esemény nem más, mint a média által túlfújt lufi, nem először esetemben. Szó sincs korrupcióról vagy a ciron államapparátus megkerüléséről. Szeretném is kifejteni miért.
A bejelentett programok egytől egyig az elnökkel folytatott egyeztetésektől függetlenül is tervbe voltak véve. Ennek pénzügyi alapját a megyei tartalék képezi, amire a feszes gazdaságpolitika mellett szert tettünk az elmúlt 3 évben.
· René West: Glover elnökkel pedig semmiféle írásos vagy hivatalos megállapodás, egyezség nem született. Nem is születhetne, hiszen a megyei forrásokat évről évre a Kongresszus hagyja jóvá és törvény szabályozza.
A kvázi szóbeli megállapodás arra vonatkozott, hogy amennyiben a törvényes procedúrának eleget téve az elnöki ajánlás keresztül megy a kongresszuson, úgy Cook megye megemelt kerettel számolhat, számítva a progresszív kormányzat támogatására a szociális programokat illetően.
Glover elnök is hangsúlyozta, hogy a megye emelt összeghez juthat. Juthat, feltételes módban. Ez fontos
· John Stetton: Azért nem erről volt szó, hanem Önök már előre lefektették a megállapodást, miközben a kongresszusi reformpártiak azt erősítették meg, hogy ők erről még semmilyen döntést nem hoznak. Mi történik, ha nemmel szavaznak?
· René West: Minden más csak hecckampány és hangulatkeltés, semmi több.
Ha a Kongresszus nemmel szavaz, Cook önerőből finanszíroz mindent, amire meg van a fedezet. Ennyi. Cook nem könyöradományként tekint erre a lehetőségre és mint egyetlen mentsvár
· John Stetton: Akkor nem értem, miért tették ezt a bejelentést? Ennek mi értelme volt?
· René West: A bejelentés elsősorban a programoknak szólt, amiben az Elnök személyesen kívánta hangsúlyozni támogató szándékát és egyetértését.
Az általános vélekedés, hogy a cooki gazdasági modell és az irány jó és követendő. Glover elnök ezt is kívánta erősíteni.
· John Stetton: Akkor miért kért támogatást a President Palace-tól, és miért kérte azt, hogy más megyék rovására, mert gondolom ebből vonnák el az összeget, Cook pluszforráshoz jusson?
· René West: Remek kérdés, csak nem tudom honnan vette ezt a dezinformációt John. Én ugyanis sosem kértem ilyet. De ha így is lenne, a Kongresszus még akkor is ott lenne, ráadásul a hátrányosan érintett megyék képviselői erős lobbiként lépnének fel ez ellen valószínűleg. A feltételezés is abszurd tehát. Arról nem beszélve, hogy Glover Elnök, ahogy maga is mondta, személyesen keresett meg engem és nem fordítva történt a dolog.
· John Stetton: Önök központi forrásokról beszéltek. Azt a pénzt valahonnan el kell vonni, ami kell Cooknak, nem?
· René West: Bizonyára erre meg vannak a megfelelő szakemberek, akik tudják és látják, hogy az országnak pénzügyileg mi fér bele és mi nem. Az elnök feltételezem kalkulált hasonló kérdésekkel. Ahogy a Kongresszus is képes számolni. Ők jobban látják az ország kiadási és bevételi mérlegét, mint én Cook megyében igazgatva a helyi dolgokat.
Párttársai keményen kritizálták a megállapodás és a támogatást. Ricketts szenátor, aki az Előirányzati Bizottság tagja is, vétóval fenyegetett, Nick House szenátor, aki a szenátusi többségi vezetőhelyettes is, szintén támadta a megállapodást. Nekik mit üzenne?
· René West: Hogy az ország érdekeit tartsák szem előtt. Cook jelenleg példásan teljesít gazdaságilag, ez az elmúlt évek eredménye. Döntse el mindenki, hogy hova éri meg befektetni jelenleg és mi a legjobb az országnak. Mást nem is kérhetek.
· John Stetton: Újraindul a kormányzói posztért?
· René West: Természetesen, ez nem is lehet kérdés. Sok még a tennivaló, folytatjuk a megkezdett utat, ami szemmel láthatóan eredményes.
· John Stetton: És tervez indulni az 1958. évi elnökválasztáson reformpárt színekben?
· René West: Ez még korai kérdés, sok tényezőtől függ...
· John Stetton: Például?
· René West: Hogy más személyek a pártból éreznek-e esetleg magukban elég ambíciót. Illetve, hogy milyennek látom az esélyeimet országosan. Cironia ugyanis nem csak Cook megyéből áll.Alapos megfontolást igényel a kérdés, amit még ezer dolog befolyásolhat a következő két évben.
· John Stetton: De adott esetben lemondana a kormányzóságról, ha úgy adódik?
· René West: Nekem az első Cook megye. De előfordulhat olyan eset, hogy az ország hasznára is lehetek, amibe Cook megye is beletartozik.
· René West: Egyelőre nem is gondolkodok tovább, mint az 56-os kormányzói választás
· John Stetton: Köszönöm, hogy vállalkozott az interjúra.
· René West: Köszönöm, hogy végre tiszta vizet önthettem a pohárba.
· John Stetton: Most a szakértőkhöz fordulok: Itt van Alex Recon publicista, illetve Walter Schoch filozófus, közgatdász. Jó estét nektek is!
· Walter Schoch: Jó estét kívánok Önöknek és a kedves nézőknek!
· Alex Recon: Üdvözlök én is mindenkit, köszönöm a meghívást!
· John Stetton: Azt kérdezném tőletek, hogy ez egy ki nem kényszerített hiba René Westtől? Alex?
· Alex Recon: A kormányzó válaszát követően ezt már nem merném ilyen egyértelműen kijelenteni, jó lenne meghallgatni Glover elnököt is az eset kapcsán.
· John Stetton: Walter?
· Walter Schoch: Én úgy gondolom, hogy nem West követte el a nagyobb hibát ebben a történetben. Ő egy megye megválasztott vezetője, akinek feladata, hogy a megyéje érdekeit képviselje, ezt maximálisan végre is hajtotta. Edward Glover azonban az egész országot képviseli, itt neki kellett volna ennek a módjára nemet mondani. West kormányzó azt mondja, feltételes módban vagyunk. Ő ennek ellenére kijelentő módban elkezdte osztogatni a feltételes támogatást. Én közgazdász is vagyok egyebek mellett, de pszichológus is. Ha nem gondolja azt valaki, hogy egy pénzösszeg felett rendelkezik, nem kezdi el milliók tekintete előtt nyilvánosan bejelenteni a fejlesztéseket olyan pénzekről, amelyeket nem érez magáének. West ráadásul üzletember, tudnia kellett volna, hogy ez nem egy fix összeg, amit kapnak, ez csak egy hátba veregetés az elnöktől. Ha hibázott, az annak a nem ismeretéből fakad, hogy miként dől el a források kiosztása.
· John Stetton: Valahogy olyan disszonánsnak éreztem West válaszait ma este, és úgy vettem észre, nem is érti, miért támadják. Főként, hogy az elnök másik pártból is jön. Közben a párt jobbszárnya, élén Martin Rickettsszel, keményen kritizálta őt is.
· Ez már az előválasztásra szól? Nick House vezércikkével együtt?
· Alex Recon: Martin Ricketts elnöki álmokat is szövögethet akár, ha igazak a hírek, hogy erre West is esélyes lehet, akkor ez lehet köztük az első csörte.
· John Stetton: És House szenátor?
· Alex Recon: Ő nem különben. De ez csak egy teória.
· John Stetton: Walter, szerinted?
· Walter Schoch: A Reform Párt azt teszi, ami ilyenkor egy ellenzéki párt dolga. Nick House-nak vélhetően jól jött a visszatérése alkalmából, hogy egy szakmailag remek cikket írt egy hazai lapba, majd ennek végén kifejtette véleményét. Én kicsit tovább nézek, elképzelhetőnek tartom, hogy Nick House-nak elnöki ambíciói vannak és ez kevésbé a mostani kampánynak, mint inkább a későbbi elnökválasztásnak szól, valójában pedig Glover elnöknek üzente meg, hogy itt van és kész a küzdelemre. Ricketts szenátor célja inkább West kormányzó lehet, úgy vélem, érdeke fűződhet hozzá, hogy őt támadja, ezért vette elő a kérdés gyakorlati oldalát.
· John Stetton: Az ügynek van két személye, akinek ezen most az újraválasztása múlhet: West és Andrew Trump szenátor, aki még nem nyilatkozott az ügyben. Mennyire értintheti őket az az ügy, milyen értelemben, Walter?
· Walter Schoch: Úgy vélem, mivel megyei választásról beszélünk, West nem fog nagyobb sérülést elszenvedni, bár semmi garancia nincs rá, hogy a Nick House által említett korrupciógyanús szálat nem használják fel ellene. Ha ezt sikerül rásütni, gyengülhet, egyébként egy ilyen akció várhatóan erősítheti majd a helyi pozícióit. Trump okosan kivár egyelőre, hiszen ha most West kormányzót támadja, azt támadja, aki többletforrást szerzett a megyének, nem lenne szerencsés lépés.
· Vagyis hát egy vállveregetést, maradjunk annyiban. (mosolyog)
· Alex Recon: Tegyük hozzá, minden szenátor, képviselő vagy éppen kormányzó feladata, hogy lobbizzon a megye érdekében. Ez lehet egy új kikötő, mezőgazdasági támogatási alap, egy új kórház vagy bármi más.Ebből a szempontból senki más sem különbözik. Holsakamp szenátor egy új kikötőért való lobbizással kampányolt legutóbb
· Walter Schoch: Egyetértek, ezért is mondtam korábban, hogy alapvetően ez Glovernek árthat többet hosszú távon.
· John Stetton: Így van, ebből még megyei szinten mindketten jól jöhetnek ki, a kérdés, hogy ezt aztán egy országos elnökválasztási kampányban mennyire tudják eladni azoknak a megyéknek, ahonnan azt a pénzt elvették. Ebben a kérdésben West és Trump egymásra vannak utalva. Westnek annyi szerencséje lehet, hogy nem látszik esélyes kormányzójelölt a progresszív oldalról.
· NickHouse : Nem látok nagy esélyt arra, hogy Cook megyében progresszív jelölt győzzön, Trump és West országos jelentőségű politikai szereplők, akik szinte a megye arcai lettek, aminek mentálisan is komoly szerepe van egy választáson.
· Alex Recon: Még semmi sem biztos. A pénz még sehonnan se lett elvéve, ezt ne feledjük el. És ha az ország jól teljesít, akkor minden megye több pénzhez juthat, mint korábban, ahogy a mostani kormányzati kiadványban is szerepel. Minden megye részére bocsátott forrás magasabb, mint volt az 1953-ban megállapított összeg.
· NickHouse : Az is komolyan befolyásolhatja a későbbi eseményeket, hogy melyik oldal hogyan kommunikálja majd le ezeket az aktusokat. Egyelőre az látszik, hogy kialakultak két évvel az elnökválasztás előtt a reformpárti vezérszónokok, akik támadásra vezényelnek, érdemes lesz rájuk figyelni.
· Alex Recon: Viszont a Reform Párt hangadóinak arra sem árt figyelni, hogy ne szakadjon a párt idő előtt több részre. Mert az megint csak a progresszív párt malmára hajthatja a vizet.
· NickHouse : Azt is kíváncsian várom, hogy lesz-e olyan, aki egyesíteni tudja majd a tábort, hiszen ez Taylor elnök óta nem sikerült eddig senkinek. Nyilván meg kell vívni egyes harcokat, de fontos, hogy a jelölt mögött egységesen kiálljanak a vezető politikusok.
· Alex Recon: Walter, te látsz olyan jelöltet erre a vezér szerepre, akiről eddig nem is esett szó a médiában?
· NickHouse : Hát ha általánosságban nem esett szó valakiről a médiában, nehéz lenne vezető szerepbe belelátnom, ha pedig csupán erre az esetre gondolsz, hogy most nem szerepeltek a médiában, azt hiszem a kevésbé harcias, de egyébként meghatározó politikusok kevésbé megosztóak, de kérdés, elég karizmatikusak-e. Én úgy vélem a két szenátornak megvan a karizmája a vezetéshez, de House-nak is volt több csúnya vitája, ez taszíthat szavazókat.
· John Stetton: Köszönöm, most folytatjuk a műsorunkat.
Pár héttel korábban nyújtotta be a szenátusi Reform Párt az adóreform első szeletét, miközben pár nappal korábban a képviselőházi Reform Párt benyújtotta az infrastrukturális fejlesztésekre vonatkozó tervét, amely Nathen Bartek többségi vezetőhöz kötődik. Most Hammondból kapcsoljuk Nathen Bartek képviselőt. Jó estét kívánok!
· Nathen Bartek: Jó estét John, Jó estét Cironia!
· John Stetton: Mióta dolgoztak Önök ezen a tervezeten?
· Nathen Bartek: Technikailag hónapok óta. Szerettük volna már előző évben benyújtani, de újabb és újabb konzultációkat igényelt a kérdés, sokat utaztunk országszerte bizonyos felmérések érdekében is.
· Nathen Bartek: Egy ilyen tervezetet ilyen időintervallum mellett nem lehet siettetni és összecsapni. Egy fércmunka az ország jövőjét veszélyeztetné.
· John Stetton: Mit mondana el a tervezetről? Melyek lesznek a legfontosabb változások a jelenlegi rendszerhez képes?
· Nathen Bartek: Nos, ha valaki a keze ügyébe vette a tervezetet, láthatta, hogy több területre lett bontva. Külön kerül kezelésre például az úthálózat vagy éppen az ország energia ellátása. Nem is tudnék kiemelni egy egy fontosabb részt, mert a tervezet kompletten változtatja meg alapjaiban majd az országot.
· John Stetton: Úthálózat: mi változik?
· Nathen Bartek: A leginkább szembetűnőbb változás az Észak-Déli és a Kelet-Nyugat korridor lesz. Modern autópálya, ami összeköti és egyesíti ilyen értelemben az országot. De a legnagyobb városok is szoros összekötésben lesznek jó minőségű utakkal, ami felgyorsítja az áruszállítást is. Az úthálózat egy ország életében olyan, mint a keringési rendszer és érhálózat az emberi testben. Nélkülözhetetlen és mindenért felelős.
· John Stetton: Mely megyéket érinti a leginkább a fejlesztés, bővítés?
· Nathen Bartek: Az összeset, de jelen elképzelés szerint Peterson, Legrand, Belfort vagy éppen Osborne, Union és Graham megye kulcsjelentőségű lesz. Különösen Peterson, mint az ország abszolút közepe, ahol az észak-déli és kelet nyugati korridor találkozik. De a többi megyének sem lesz oka panaszra, ezt ígérhetem
· John Stetton: Mi a helyzet a vasúttal?
· Nathen Bartek: A vasút is komoly átszervezés alá kerülne az egyes megyék közti utazás sokkal egyszerűbb és gyorsabb lesz, nagy mértékben fog hozzájárulni az ipari teljesítmény növekedéséhez. Kis sziget vagyunk, de az emberek mindennapi utazásait jelentősen felgyorsítja és megkönnyíti majd az átgondolt és jól szervezett modern hálózat.
· John Stetton: Ez, ha jól olvastam, csak a kivitelezés, ennek a működéséről, működtetéséről, finanszírozásáról még lesznek külön törvényjavaslatok?
· Nathen Bartek: Elképzelhető, hogy egyes részletek még további tisztázásra fognak kerül ni igen, mindenesetre az alapokat szeretnénk letenni, hogy végre valódi munka is kezdetét vegye az ország és a lakosainak érdekében. Eleget beszéltünk már elvi szinten ezen fejlesztésekről. Most a tettek ideje következik végre.
· John Stetton: Mennyibe fog ez kerülni, hány év alatt készül el?
· Nathen Bartek: A tervezet 10 évet ölel fel és minden egyes részterületet összegezve 1000 milliárd ciron dollárról beszélünk. Ennek egy része lesz állami forrás, egy része megyei forrás és egy kisebb hányada kedvezményes állami hitelként kerül felhasználásra.
· John Stetton: De ez még nincs a tervezetben?
· Nathen Bartek: De, természetesen a projekt dotációja mind lefektetésre került tételesen.
· John Stetton: Köszönöm, Többségi Vezető Úr!
· Nathen Bartek: Én köszönöm, Isten áldja Cironiát!
· John Stetton: Nick House, a Reform Párt szenátusi vezetésének a tagja, a héten jelentette be, hogy újraindul posztjáért. Kapcsoljuk Ridgefieldben a szenátort. Jó estét kívánok, Szenátor Úr!
· Nick House: Jó estét, John!
· John Stetton: Ön az elmúlt időszakban igazán visszahúzódott, nem hallottunk Önről a politikai vitákban, nem volt törvénytervezet-előterjesztése, nem szavazott. Mit mondana egy osborne-i lakosnak, hogy Ön miért szolgált rá a következő hat évre is?
· Nick House: Nézze, pályafutásom alatt több fontos törvény kialakításában közreműködtem mind megnevezve, mind csupán a háttérmunkát elvégezve. Egy demokráciában téves feltételezés, hogy minden az ülésteremben látható, a bizottsági munka épp úgy fontos, mint amit mindenki lát és ahol ott virít a nevünk. A legutóbbi szavazáson is részt vettem így ezt kategorikusan kijelenteni semmiképp sem fair, hogy én nem szavaztam. Az Igazságügyi Bizottságot mindig józanul és tiszta kezekkel vezettem, amivel szolgáltam a hazámat. Emellett olyan törvények mellett olvasható a nevem, mint például az állampolgári jogok érvényesülését célzó törvény, mely egy ezzel kapcsolatos monitorozó bizottságot is létrehozott, ezzel a hazai demokrácia állapotán hatalmasat taszítva a fejlődésbe. Ha ezeket a tevékenységeket valaki követte, már lehet egy képe arról, mi várható a jövőben. Osborne fejlődik, Mortimer kormányzóval jó kapcsolatot ápolok, a megyénk vezetése egységes a céljait tekintve.
Én nem árulok zsákbamacskát, a választókon múlik, hogy a biztos jövő mellett állnak, egy olyan jövő mellett, melyben az emberek élvezik a jogos önvédelem, az alapvető állampolgári jogok lehetőségét. Számos alkalommal mentem szembe akár a pártommal is, ha a megyém érdeke úgy diktálta. Nekem a hivatásom az első. Nem vagyok gazdag, a hivatali időm alatt sem gazdagodtam meg. Egyszerű családból származom, ugyanakkor akarattal és tanulással messze jutottam a kiinduláshoz képest. Azt szeretném, ha erre mindenkinek lehetősége lenne, ezért képviselem a hagyományos nyugati konzervatív értékeket, amelyek lehetővé teszik az emberek boldogulását, a megyék szabadságát és mégis biztosítják az egyén szabadságát is. Ez az aranyközépút politikája.
· John Stetton: Önnek viszonylag könnyű dolga van, hisz Andre Trump két évvel korábban közel 30 ponttal nyerte, nincs is elég erős hálózata Osborne megyében a progresszívoknak. A kérdés, kap-e az előválasztás során ellenfelet. Önnel elégedettek az osborne-i konzervatívok, minden esetben követte azt, amit a megye értékrendje diktált?
· Nick House: Általánosan kijelenteni egy megyéről, hogy lenne egy értékrendje, amelyben mindenki egyetért, úgy vélem, nem lehet. Vannak ebben a megyében is progresszív szavazók és én az ő képviseletükkel is tartozom a megyének annak ellenére, hogy vélhetően több kérdésben más a véleményünk. De hogy ne kerüljem ki a kérdést: Minden esetben azt tettem, amit helyesnek és a megye többségi akaratával egyezőnek tartottam. Ez egyébként nem fog változni újraválasztásom esetén sem. (mosolyog)
· John Stetton: Mortimer kormányzó támogatásával az újraválasztása mindenképp lendületet kap, nehéz dolga lenne egy párton belül személynek Önt legyőzni. Garantálja a választóinak, hogy kiszolgálja a következő hat évet, és nem indul az elnökjelöltségért?
· Nick House: Ezt egyelőre se megerősíteni, se cáfolni nem tudom. De azt garantálhatom, hogy egy esetleges kampány alatt sem hanyagolnám el a megyét, sőt, ha elindulok és megválasztanak esetleg, többet tehetek értük, mint mezei szenátorként.
· John Stetton: Ön egy vezércikkben kritizálta a Glover-West alkut, miért gondolja, hogy ez egy korrupt alku lenne?
· Nick House: Ha olvasta a cikket, abban végeredményben ezt is kifejtem. Én nem hiszem el, hogy egyszerű szívjóságból adna olyan pénzt Glover egy olyan megyébe, ahol nem támogatják, amit egyébként nem áll jogában. Azt gondolom, hogy az ügylet mögött rejtőzhet korrupciós szál, mindkét félnél kérdéses az érdekek és előnyök tényállása az ügyben, éppen ezért nem tartom szerencsésnek az ilyen egyébként gazdasági és jogi inkompetenciától hemzsegő háttéralkukat.
· John Stetton: Lehet ilyen korrupció politikai érdek? Hogy például West kormányzó előnyt szerezzen a mérsékeltek között Önnel szemben az elnökjelölő előválasztáson? Hogy ő az a személy, aki képes megszólítani a másik oldalt is?
· Nick House: Részéről lehetett volna előnyt kovácsolni ebből, bár ezzel nagyon hipotetikussá tettük az elemezni kívánt állapotot. Én nem hiszem, hogy országos szinten nagy előnyt jelentene egy elnökválasztáson a későbbiekben, hogy West kormányzónak fogalma sincs a pénzügyekről. Gondoljuk meg: Ő már fejben elköltötte azt a pénzt, amiről megállapodtak az elnökkel, mert hitte, hogy az már az övé. Meggyőződésem, hogy ennek a sajtótájékoztató pillanatában ő nem volt tudatában.
· John Stetton: Ön a szenátusi vezetés tagja is. A 15 megújítandó helyből 12 mandátumot kell megvédeniük. Ezek közül jó pár olyan, ahol Ed Glover biztos szavazatelőnnyel nyert. Mennyire aggódnak?
· Nick House: Úgy gondolom, hogy az elnökválasztás egy dolog, ahol Mr. Trump nagyon megosztó személyiségként kezdte a párharcot, azonban végül mégis kemény ellenfélnek bizonyult, illetve egy másik dolog a helyi küzdelem. Úgy vélem, jól fogunk szerepelni. Én mindent megteszek érte.
· John Stetton: Oakland, Jefferson, Graham, Belfort, Clark, Perry, egy párat sorolok fel. Megvannak azok az alkalmas jelöltek, akiket a szenátusi vezetés is támogat ezekben a megyékben? Hiszen itt, ezekben dőlhet el minden.
· Nick House: Megvannak a jelöltjeink, a közelmúltban jelentettük be az Oakland megyei és Perry megyei jelöltünket is, ezért azt tanácsolom mindenkinek, hogy figyelje a híreket, mert fokozatosan mindenhol kiderül, kit indítunk azért, hogy egy jobb holnapban ébredhessünk!
· John Stetton: Köszönöm, hogy rendelkezésünkre állt, szenátor!
· Nick House: Én köszönöm a lehetőséget!
· John Stetton: Most a korábbi elemzőinkhez fordulok. Vérfürdő lesz a félidős szenátusi választásokon?
· Walter Schoch: Vérfürdő azért nem lesz, de úgy vélem a nemzet egész lelkében nagy feszültség van, kiütköztek az ellentétek és én arra számítok, hogy az elnökválasztásig ezek az erősödő odamondások csak tovább fejlődnek majd. Kemény politikai időknek nézünk elébe.
· John Stetton: A kérdésem arra vonatkozott inkább, hogy kivéreztetik-e a reformpárti többséget?
· Walter Schoch: Ezt pláne nem hiszem, ott is lehet látni egy stratégia kialakulását. Veszthetnek helyeket, de nem számítok arra, hogy felbillen a pálya.
· John Stetton: Alex, szerinted hol vannak különösen nagy bajban a reformpártiak?
· AlexRecon : Szerintem a déli területek veszélyesek Cook megyét leszámítva. Szerintem a csökkenni fog a reform párti szenátorok aránya, távolodva a kétharmados többségtől
· John Stetton: Mit gondolsz, hol lehet bukás, mely megyék kerülhetnek progresszív kézre?
· AlexRecon : Graham és Clark a délieken kívül. De Belfort is határeset.
· John Stetton: Walter?
· Walter Schoch: egyetértek Alex-szel, nincs mit hozzáfűznöm. (mosolyog)
· John Stetton: Ezekről még biztos beszélünk, amint nagyobb számban jönnek ki a nevek, hogy ki indul az egyes előválasztásokon. Köszönöm, hogy itt voltatok, az epilógus következik.
· Alex Recon: Köszönjük a meghívást John!
· John Stetton: Az elmúlt napokban több fontos esemény is történt, ami azt mutatja, hogy a következő hónapokban és években komoly politikai harc kezdődik a Reform Párt és a Progresszív Párt, a President Palace és a Kongresszus között, feltéve, hogy reformpárti marad a következő évben is. A szakadékok nőni fognak. A politikai vitával nincs gond, sőt, az egy nagyon fontos összetevője az életünknek, szükséges is, de ne az egyéni ambíciók, vágyak irányítsák, hanem a Cironiáért érzett felelősség. Remélem, erre haladunk tovább. Jó éjszakát, Cironia!